Administrator hipoteki - informacje ogólne
Administrator hipoteki ustanowionej na zabezpieczenie roszczeń obligatariuszy jest podmiotem powoływanym w celu ochrony praw obligatariuszy na podstawie art. 7 ust. 1a ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o obligacjach.
Zgodnie z ustawą funkcję administratora hipoteki nie może pełnić w szczególności podmiot, który wprowadza papiery wartościowe danego emitenta w rozumieniu art. 4 pkt 6 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych lub podmiot, z którym emitent zawarł umowę o oferowanie papierów wartościowych, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zatem przyjmuje się, że administratorem hipoteki może być każda inna osoba fizyczna wyposażona w zdolność do czynności prawnych, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.
Administrator hipoteki powoływany jest przez emitenta na podstawie umowy zawartej między emitentem a administratorem. Jego szczegółowe obowiązki zawarte są w umowie określającej zakres podejmowanych przez niego czynności jako przedstawiciela obligatariuszy. Na podstawie postanowień umowy występuje on we wszystkich sprawach dotyczących ustanowionej hipoteki i reprezentuje interesy obligatariuszy, działając we własnym imieniu, ale na ich rachunek. W związku z tym, administrator hipoteki może podejmować czynności na rzecz obligatariuszy związane z hipoteką, co bezpośrednio wiąże się z dokonywaniem okresowego sprawdzenia aktualnego stanu księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości oraz informowanie emitenta oraz obligatariuszy o zaistniałych zmianach w jej treści.
Do jego najważniejszych obowiązków, określonych uprzednio we wiążącej go umowie, należy również informowanie obligatariuszy o zdarzeniach istotnych dla emisji obligacji, bieżący nadzór nad przestrzeganiem warunków emisji obligacji i stanem zabezpieczenia oraz kierowanie do emitenta wiążących pytań w kwestiach związanych z emisją obligacji, a także sytuacją finansową emitenta.
Pozostałe obowiązki administratora obligacji aktualizują się natomiast w przypadku niewywiązywania się emitenta z zobowiązania wobec obligatariuszy i polegają na podejmowaniu czynności w zakresie zaspokojenia obligatariuszy z przedmiotu hipoteki. Należy do nich przede wszystkim nadzór nad egzekucją prowadzoną z nieruchomości stanowiących zabezpieczenie wierzytelności obligatariuszy oraz wykonanie podziału środków uzyskanych w wyniku zaspokojenia obligatariuszy.
Rola administratora hipoteki ustanowionej jako zabezpieczenie wierzytelności obligatariuszy sprowadza się więc do ochrony interesów wierzycieli hipotecznych oraz bieżącego informowania ich o wszelkich podejmowanych czynnościach i zaistniałych zmianach.
|